Zo houd jij een goede balans tussen werk en privé.

Zo houd jij een goede balans tussen werk en privé.

Zo houd jij een goede balans tussen werk en privé.

Voel jij je minder productief of efficiënt, heb je een prikkelbaar of geïrriteerd gevoel dat soms zelfs leidt tot ruzies? Dit zijn allemaal symptomen van een verstoorde werk-privé balans. Door het toenemende aantal mensen dat thuiswerkt, is bij steeds meer mensen sprake van een verstoorde balans. Als werknemer zijn er een aantal dingen je kunt doen om deze balans te behouden. In deze blog lees je er meer over. 

Door het thuiswerken werken steeds meer mensen in de afwezigheid van collega’s. Vaak is dit alleen in huis wat kan leiden tot gevoelens van depressie of een verminderd gevoel van werkgeluk. Het kan daarnaast ook voorkomen dat je thuis werkt in een overvol huis met kinderen, partners of dieren. Dit zorgt vaak juist voor overprikkeling met een verminderde concentratie en minder tijd die aan werk besteed wordt door afleiding tot gevolg. 
Er zijn een aantal concrete dingen die je kunt doen als werknemer om deze balans te behouden, zeker met het thuiswerken maar ook wanneer je werkzaamheden zich nog op kantoor bevinden maar je toch het gevoel ervaart dat werk en privé uit balans zijn. 

1. Breng structuur aan

Maak gebruik van een agenda en vul de dag in blokken in. Vergeet jezelf niet genoeg pauzes te geven en wissel daarnaast verschillende taken af. Maak afspraken over je werktijden met bijvoorbeeld je partner of kinderen. Zij weten dan wanneer je met rust gelaten moet worden en ook wanneer je tijd met hen kan doorbrengen. 

2. Zorg voor een opgeruimde werkplek 

Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd en dit geldt ook voor je werkplek. Of deze werkplek nu op kantoor of thuis is, een nette en georganiseerde werkplek biedt rust. Zoek af en toe de stapel papieren op je bureau uit en sorteer informatie zodat je er gemakkelijk toegang toe hebt wanneer nodig. Daarnaast is het belangrijk om af en toe je computer en e-mail te organiseren, zo blijft informatie makkelijk vindbaar en overzichtelijk. 

3. Stel duidelijke doelen voor jezelf 

Maak elke dag doelen zowel op privé als werkgebied en schrijf deze op. Maak onderscheid tussen korte- en lange termijn doelen en motiveer waarom je deze doelen wilt behalen. Vink behaalde doelen af en beloon jezelf voor het behalen van deze doelen. 

4. Neem in de pauze ook echt een moment voor jezelf. 

Het is heel verleidelijk om tijdens het thuiswerken in de pauze een wasje aan te zetten of even de keuken op te ruimen. Zo heb jij gedurende de dag geen moment rust. Probeer een pauze in te plannen waarbij je ook echt even rust neemt. Loop bijvoorbeeld een blokje, dit geeft de hersenen een moment voor ontspanning waardoor vervolgens concentratie langer aanhoudt. Daarnaast is het van belang om de pauzes niet door te brengen in dezelfde ruimte als waar de werkzaamheden worden uitgevoerd. Probeer daarom niet aan je bureau te eten en zoek een plek op waar je even tot rust kan komen.  

5. Neem voldoende rust 

Het nemen van voldoende rust is een erg belangrijk onderdeel om te herstellen van een hectische werkdag. Probeer op vaste tijden naar bed te gaan en op te staan. Wanneer je heel de dag voor een computerscherm zit, kan het s ’avonds ontspannend werken om schermtijd te ontwijken. Activiteiten zonder scherm zijn bijvoorbeeld het nemen van een wandeling, het spelen van een bordspel of het lezen van een boek. 

Tot slot. 

Het gevoel van disbalans kan iedereen overkomen, probeer de signalen te herkennen en duidelijk naar naasten te communiceren dat dit gevoel ervaren wordt. Geef duidelijk je grenzen aan bij zowel de privé als werkomgeving. Probeer in contact te blijven met je partner zowel als je collega’s en deel je doelen, goed nieuws en hulpvragen wanneer je er zelf niet uit komt.  


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Ja, ik wil elke week interessante tips en nieuws over werk en solliciteren!

Deel via social media